التخطي إلى المحتوى الرئيسي

زكريا فى كلية الحقوق (قصة كوميدية) المشهد السادس: زكريا ينتخب الرئيس

زكريا ينتخب الرئيس

زكريا:صباح الخير يابابا
الوالد:صباح الخير اية والانتخابات قربت
زكريا:انتخابات اية
الوالد:كمان مش عارف انتخابات ايه انتخابات الرئاسة
زكريا:اة طب وانا مالى
الوالد:نعم انت مالك ازاى انت مش ناوى تنتخب
زكريا:ها لالا ناوى ان شاء الله
الوالد:طبعا هتنتخب محمد مرسى مرشح الاخوان
زكريا:طبعا طبعا بس لية دا بالذات
الوالد:اصلى سمعت انهم ناويين يفصلو بين الشباب والبنات فى الجامعة وانا خايف عليك
زكريا:(ودا سبب انى ادى صوتى لحد تانى) خلاص ياحج انا هنتخب مرشح الحرية والعدالة
الوالد:الحمد لله انا بقا هسيبك وانزل الشغل مع السلامة
زكريا:مع الف سلامة ياحج
تاتى الام من المطبخ ومعها ساندوتشات مجهزة قائلة
الام:انت صحيت يازكريا
زكريا:لا لسة
الام:انت بتهزر على الصبح والانتخابات قربت
زكريا:يعنى اية علاقة الانتخابات بالهزار وكمان مانا وعدت بابا خلاص انى هنتخب مرشح الاخوان عاوزين اية تانى
الام:تصرخ قائلة / كدا يازكريا ياخسارة تربيتى ليك بقا كدا يازكريا عاوز ابوك يتجوز عليا
زكريا:لية بس ياماما  بابا هيتجوز عليكى لية
الام:لان مرشح الحرية والعدالة لونجح ناوى يجوز كل راجل اربعة زى الشرع ما بيقول
 زكريا:(وهو مسرور) بجد يا ماما
الام:ومالك فرحان كدا لية
زكريا:لا انا مش فرحان افرح ازاى  انا خلاص مش هنتخبهم (قال اية والحج يقولى انا خايف عليك طول عمرة شقى)
الام:شاطر يازكريا انتخب بقى احمد شفيق
زكريا:حاضر بس لية يامى احمد شفيق هو وعدك انة هيطلقك من ابويا
الام:لا يا ناصح هو قال انة لما ينجح هيرجع الامن
زكريا:خلاص يامى هو احمد شفيق بعد اذنك بقى انزل اشوف عمى كان عاوزنى فى اية
(زكريا يذهب الى شقة عمة التى اسفل شقتهم)
زكريا :اية ياعمى كنت عاوزنى فى اية
عمة :كنت عاوز اعرف انت هتنزل الشغل تانى ولا لا
زكريا:لالا انزل فين ياعم دا هو يوم واحد سوقت فية الميكروباص بتاعك دا كنت هروح فى دهية
عمة:انت هتفضل طول عمرك جبان  وعلى كدا بقى ناوى تنتخب مين
زكريا: احمد شفيق
عمة :انت حمار شفيق اية دا فلول
زكريا:(طول عمرة بيحترمنى ) فلول اية بس ياعمى دا كلام
عمة:كلام اية دا فلول رسمى
زكريا:(والله شكلك ماتعرف يعنى اية فلول- بينى وبينكم وانا كمان معرفش) لا مادام الموضوع كدا لا يبقى مش هنتخبة
عمة:ايوة كدا انتخب حمدين صباحى
زكريا: حاضر هنتخب حمدين
(وظل زكريا قبل الانتخابات يخبر والدة انة سينتخب محمد مرسى ويخبر والدتة بانة سينتخب احمد شفيق ويخبر عمة بانة سينتخب حمدين)
وفى يوم الانتخابات كان الجميع مجتمع فى بيت زكريا وعندما عاد زكريا من الخارج سئلة الجميع فى نفس واحد
انتخبت مين
زكريا(هو صوتى انا هو اللى هينجح المرشح اللى عاوزة كل واحد فيكم) انا عاوز اقولكم ياجماعة كدا بصراحة انى
عمة:انتخبت حمدين صح
زكريا :لا
عمة :اتفوة عليك حيوان
زكريا :شكرا ياعمى
الوالد:يبقى انتخبت محمد مرسى
زكريا: بردة لا
الام : ابنى حبيبى انا كنت متاكدة انك مش هتكسفنى انتخبت شفيق صح
زكريا : الحقيقة يا امى لا
الام:انت طول عمرك فاشل مش ناصح غير فى الاكل وبس تفوة عليك وعلى تربيتك
زكريا : ياجماعة انا كنت عاوز اقولكم انكم نسيتو انى انا اصلا مطلعتش بطاقة رقم قومى يعنى مليش صوت انتخابى اصلا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الاحذية فى مصر (اهم اماكن تصنيعها ومحلات بيعها فى مصر)

هل الحذاء المصرى يفقد عرشه بعد غزو الصينى للأسواق؟ الاجابة متروكة لك اليكم مجموعة جديدة من اماكن بيع الاحذية المصرية واماكن تصنيعها فى مصر المصريه الايطاليه لصناعه الاحذيه و المصنوعات الجلديه العنوان طريق مصر الاسكندريه الزراعى - قليوب - القاهره - مصر الفروع قليوب - القاهره مدينه نصر - القاهره بحث بكلمة احذيه اطفال - احذيه امن صناعى - احذيه حريمى - احذيه رجالى - مكونات جلديه - هدايا جلديه التصنيف احذيه - صناعه | احذيه اطفال - صناعه | احذيه حريمى - صناعه | دباغه جلود- صناعه | احذيه رجالى - صناعه | منتجات جلديه سما للصناعات الجلديه - ارت شوز العنوان المنطقه الصناعيه الثانيه قطعه 199/ا 11/1 - السادس من اكتوبر - القاهره - مصر الفروع السادس من اكتوبر - القاهره بحث بكلمة شباشب من خامه الايفا - منتجات احذيه التصنيف احذيه - صناعه | منتجات جلديه مصنع دوبست العنوان 107 شارع الجمهوريه - وسط البلد - القاهره - مصر الفروع وسط البلد - القاهره بحث بكلمة احذيه رجالى التصنيف احذيه - صناعه | احذيه رجالى - صناعه | ملابس متنوعه - صناعه مصنوعات جلديه مجدى محم

دليل مستوصفات الاسكندرية

مركز الشفاء السكندرى العنوان 114 شارع الفراهده - اللبان - الاسكندريه - مصر الفروع اللبان - الاسكندريه التصنيف مستشفيات | مستوصف مركز الشفاء و الامل الخيرى - سى اتش سى العنوان شارع عقل باشا - سيدى بشر - الاسكندريه - مصر الفروع سيدى بشر - الاسكندريه التصنيف مستشفيات | مستوصف مستوصف اسر العاملين العنوان 64 شارع ابن منقذ - فيكتوريا - الاسكندريه - مصر الفروع فيكتوريا - الاسكندريه التصنيف مستوصف مستوصف البلاغ الخيرى العنوان شارع المرسلين الامريكان شدس - الاسكندريه - مصر الفروع الماكس - الاسكندريه التصنيف مستوصف مستوصف الرحمه العنوان 96 شارع مصطفى كامل - فليمنج - الاسكندريه - مصر الفروع فلمنج - الاسكندريه التصنيف مستوصف مستوصف بحرى الطبى العنوان 55 شارع راس التين - الجمرك - الاسكندريه - مصر الفروع الجمرك - الاسكندريه التصنيف مستوصف مستوصف جمعية ابناء اسوان العنوان 26 شارع القروى - الاسكندريه - مصر الفروع المنشيه - الاسكندريه التصنيف مستوصف مستوصف جمعية مسجد سلطان الجديده العنوان شارع بن الهائم - ال

خريطة لجسر السويس (شارع الخمسين)

   (شارع الخمسين) شارع واسع وطويل موازي لجسر السويس ، وهو شارع حيوى حيث سيكون من أكبر الشوارع الحيوية التجارية في المنطقة لكثرة الأبراج فيه واتساع الشارع طولاً وعرضًا وكثرة المحلات التجارية. قريبًا سوف يخدمها محطة أو محطتان من محطات مترو الأنفاق الخط الثالث (المرحلة الرابعة) وهما محطتي "عين شمس 1" و"عين شمس 2". المنطقة يوجد بها معهد طلائع الأزهر الشريف وهو صرح تعليمي متميز جدًّا به جميع مراحل التعليم (من الحضانة إلى الثانوي - عربي ولغات - بنين وبنات)